Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2009

Παρεμβάσεις στους Οργανισμούς (3/3)

Επιστρέφουμε με το επόμενο μέρος των τεχνικών επίγνωσης και των επεμβάσεων που μπορούν να γίνουν στους οργανισμούς έτσι ώστε να μπορέσουμε να επιτύχουμε μεγαλύτερη επικοινωνία και κατανόηση μεταξύ των μελών ενός οργανισμού. Αυτή τη φορά, οι τεχνικές επίγνωσης που απομένουν είναι περισσότερο εστιασμένες στη μη-λεκτική επικοινωνία και τη σωματική αίσθηση. Προσπαθώντας να είμαστε όσο το δυνατόν πιο παρόντες στο έργο μας ως οργανωσιακοί σύμβουλοι, θα πρέπει να έχουμε μια σφαιρική αντίληψη των πραγμάτων και να περιλαμβάνουμε στην πρακτική μας, όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος των συστατικών της ανθρώπινης εμπειρίας. Για το λόγο αυτό πρέπει να περιλαμβάνουμε και τα παρακάτω:

Μη-λεκτική επικοινωνία
Σύμφωνα με τον Fritz Perls (τον ιδρυτή της Gestalt) θα πρέπει να "μην ακούμε τα λόγια, αλλά ν' ακούμε αυτό που μας λέει η φωνή, αυτό που μας λέει η στάση, αυτό που μας λέει η εικόνα... οι εκφράσεις του προσώπου, η ψυχοσωματική γλώσσα". Το σώμα για την Gestalt έχει εξαιρετική σημασία.

Για να έχουμε μεγαλύτερη επαφή με το "εδώ και τώρα" είναι σημαντική η γενικότερη επίγνωση του σώματος. Αυτή διευκολύνεται με τους εξής τρόπους: 
 
Εκμαιεύοντας σωματικές αισθήσεις
Ο οργανωσιακός σύμβουλος ζητά από τον πελάτη να στρέψει την προσοχή του στο σώμα του και να συνειδητοποιήσει, να εντοπίσει τις περιοχές όπου υπάρχει κάποια ένταση. Ο οργανωσιακός σύμβουλος αυξάνει την επίγνωση του πελάτη (ή των πελατών) για κάθε κομμάτι του σώματός του (ή τους). Μπορούμε να δώσουμε για την επίγνωση του σώματος έχει ο τρόπος που αναπνέει ο πελάτης. Ο σύμβουλος μπορεί ακόμη να ζητήσει από τον πελάτη να κλείσει τα μάτια του και να χαλαρώσει. 
 
Περιγράφοντας το συναίσθημα
Ο σύμβουλος ζητά από τον πελάτη να εντοπίσει ένα συναίσθημα στο σώμα του και να το περιγράψει. Διάφορες τεχνικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν εδώ, έτσι ώστε να μπορέσει ο πελάτης να έρθει σε επαφή με αυτό που νιώθει. Για παράδειγμα, μπορεί να του ζητήσει ο σύμβουλος να αναγνωρίσει το μέγεθος, το χρώμα ή την υφή του. Ακόμη και να δώσει φωνή στο συναίσθημα επιτρέποντάς του να μιλήσει, να εκφραστεί.

Δίνοντας ανατροφοδότηση στον πελάτη
Ο οργανωσιακός σύμβουλος που χρησιμοποιεί τις τεχνικές της Gestalt, όταν παρατηρεί την μη λεκτική συμπεριφορά του πελάτη του, του γνωστοποιεί αυτά που παρατηρεί σ' αυτόν.
 
Παράδειγμα: 
Σύμβουλος: Παρατηρούσα ότι καθώς μιλάς, σφίγγεις τις γροθιές σου. Το ξέρεις ότι το κάνεις;
Πελάτης: Ναι; Δεν το παρατήρησα… 
 
Αναπαριστάνοντας τη γλώσσα του σώματος του πελάτη
Μία ακόμη τεχνική που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο σύμβουλος με τον πελάτη, είναι να αναπαραστήσει ο ίδιος τη γλώσσα του σώματος του πελάτη. Είναι σημαντικό βέβαια προτού χρησιμοποιηθεί αυτή η τεχνική, να έχει εγκαθιδρυθεί σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο και να είναι ξεκάθαρα τα κίνητρα του συμβούλου ώστε να μπορέσει να γίνει αντιληπτός ο τρόπος χωρίς να υπάρξει σύγχυση και μπει ο πελάτης σε ένα τριπάκι σωστού-λάθους.

Ελπίζουμε αυτές οι τεχνικές να σας έχουν εξάψει το ενδιαφέρον για να γνωρίσετε και από κοντά τις τεχνικές αυτές! Το μεγαλύτερο κέρδος που μπορεί να έχει ένας οργανισμός είναι να βελτιωθούν οι σχέσεις και η επικοινωνία μεταξύ των μελών του. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να γίνει με τη χρήση των τεχνικών αυτών.

Σας ευχόμαστε το 2010 να είναι ένας χρόνος δημιουργικότητας, επιτυχιών, χαράς και πραγματικής και ουσιαστικής επικοινωνίας!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails