Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2009

Παρεμβάσεις στους Οργανισμούς / Ορθός λόγος (2/3)



Το πιάνω το θέμα από εκεί που το άφησα την προηγούμενη φορά και χαίρομαι που είμαι ξανά παρόν στη μπλογκόσφαιρα μετά την απουσία μιας εβδομάδας περίπου…!

Συνεχίζουμε λοιπόν με τις τεχνικές επίγνωσης που αναφέρονται κυρίως στη χρήση του ορθού λόγου. Όπως είχαμε πει ο λόγος είναι το σημαντικότερο εργαλείο επαφής στον εργασιακό χώρο και πολλές φορές αποτελεί την πηγή προβλημάτων όταν δεν το χρησιμοποιούμε σωστά.

Τεχνικές Επίγνωσης στη Λεκτική Επικοινωνία – Μέρος 2ο

6. Αλλαγή ρημάτων

Ορισμένα ρήματα μας κάνουν να πιστεύουμε ότι κάποιες πράξεις είναι έξω από τον έλεγχό μας. Με την παρέμβαση του οργανωσιακού συμβούλου για την αλλαγή των ρημάτων αυτών, γίνεται φάνερη η απροθυμία του μέλους μιας ομάδας και ενός οργανισμού να κάνουν κάποια πράγματα που θα είχαν ως αποτέλεσμα σε πρώτη φάση να τους «ξεβολέψουν» αλλά σε δεύτερη φάση να αλλάξουν και να αυτο-ενδυναμωθούν.

Οι συμμετέχοντες μπορεί να αντιληφθούν ότι έχουν περισσότερες επιλογές στη ζωή τους από όσες νομίζουν – καθώς βλέπετε έχουμε μάθει να λειτουργούμε με το νόμο της «ελάχιστης αντίστασης».

Παράδειγμα
Αλλαγή του "δεν μπορώ" σε "δεν θα"

Μέλος ομάδας: "Δεν μπορώ" να τον συναντήσω γι' αυτό που μου ‘κανε.
Συντονιστής: Προσπάθησε να πεις "δεν θα τον συναντήσω" ...
Μέλος ομάδας: Δεν θα τον συναντήσω για αυτό που μου έκανε. Αυτό είναι αλήθεια. Δεν θα τον συναντήσω ποτέ.

Η συγκεκριμένη πρακτική βοηθά το συμμετέχοντα να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί τη δύναμη του, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τις αποφάσεις του.

Επίσης, οι λέξεις "οφείλω", "πρέπει", "υποθέτω", πολλές φορές υποδεικνύουν ότι ο συμμετέχων έχει ενδοβάλει συμβουλές ή πρότυπα συμπεριφοράς από άλλους ανθρώπους. Αυτό με τη σειρά του δείχνει ότι δεν μπορεί να αποφασίσει τι θέλει για τον εαυτό του και είναι επιρρεπής στον έλεγχο. Ο οργανωσιακός σύμβουλος αυξάνει τη επίγνωση του πελάτη του ζητώντας του να αντικαταστήσει το "πρέπει" με το "διαλέγω/επιλέγω να".

Παράδειγμα
Πελάτης: Πρέπει να πάω στο Χριστουγεννιάτικο gala που διοργανώνει η εταιρία.
Συντονιστής: Μπορείς να πεις ‘Επιλέγω να πάω στο Χριστουγεννιάτικο gala που διοργανώνει η εταιρία';
Συμμετέχων: Ναι. Επιλέγω να πάω στο Χριστουγεννιάτικο gala που διοργανώνει η εταιρία.

Παρόμοιες αλλαγές μπορούν να γίνουν από τη χρήση της λέξης "χρειάζομαι" που εκφράζει έλλειψη δύναμης και αυτοπεποίθησης σε "θέλω" η οποία δείχνει ότι το άτομο έχει επίγνωση των επιθυμιών του. Επίσης, αλλαγή του "δεν μπορώ" σε "επιλέγω να μην".

7. Αλλαγή ερωτήσεων σε δηλώσεις
Θέτοντας μία ερώτηση ο πελάτης ή συμμετέχων σε μια ομαδική εργασία, στην ουσία ζητά από τον σύμβουλο να τον βγάλει από τη δύσκολη θέση (ή πολύ συχνά από το να εκδηλώσει τη θέση που ο ίδιος επιθυμεί να πάρει). Ο οργανωσιακός σύμβουλος μπορεί να επιλέξει, αντί να δώσει μια απάντηση ή μια ερμηνεία, να ζητήσει από τον πελάτη να εξερευνήσει ο ίδιος το εσωτερικό πλαίσιο αναφοράς του για να ανακαλύψει μόνος του αυτό που υπολανθάνει.

Παράδειγμα
Πελάτης: Γιατί νιώθω θυμό;
Συντονιστής: Εσύ γιατί νομίζεις;
Πελάτης: Νομίζω ότι νιώθω έτσι επειδή...

8. Αλλαγή της μορφής των ερωτήσεων
Ο οργανωσιακός σύμβουλος που δουλεύει σύμφωνα με την τεχνική της Gestalt, διαλέγει προσεκτικά τη μορφή των ερωτήσεων που απευθύνει στον πελάτη του. Αποφεύγει ερωτήσεις που ενθαρρύνουν εκλογικεύσεις και διανοητικοποιήσεις – κάτι στο οποίο ειδικά στον δυτικό κόσμο είμαστε ιδιαίτερα επιρρεπείς. Αποφεύγει το "γιατί" και το αντικαθιστά με το "πώς" και με το "τι", όπου αυξάνονται οι πιθανότητες να οδηγηθεί ο πελάτης στην επίγνωση των συναισθημάτων και των αισθήσεων που συνδέονται με κάποια εμπειρία, καθώς επίσης και στην αύξηση της επίγνωσης αυτών και της εκδηλούμενης συμπεριφοράς.

9. Επικέντρωση στο παρόν
Ο οργανωσιακός σύμβουλος ζητά από τον πελάτη του να παρακολουθεί αυτό που βιώνει τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή εστιάζοντας στο «εδώ και τώρα». Ο ρόλος του είναι να βοηθά στο τώρα και να αποτρέπει τον πελάτη από κάθε απόπειρα να ξεφύγει από αυτό που συμβαίνει, με το να συνδεθεί με το «εκεί και τότε». Πολύ συχνά, η εξιστόρηση γεγονότων για το «εκεί και το τότε» μας στερεί την δυνατότητα επαφής με τους άλλους στο παρόν, ενώ γλιστράμε τον φακό της παρατήρησης από το βίωμα στο διανοητικό προϊόν του παρελθόντος – στις πληροφορίες.
Πολύ συχνά, μπορεί να χρειαστεί να βιώσει ξανά τα συναισθήματα που συνδέονται με προηγούμενα γεγονότα αλλά όπως αυτά επηρρεάζουν το εδώ και τώρα. Ακόμη και οι περιγραφές περασμένων καταστάσεων μπορούν να επικεντρωθούν στο παρόν, αν ζητηθεί από το θεραπευόμενο, να πει την ιστορία του στον ενεστώτα. Οι μισοτελειωμένες υποθέσεις (το κύριο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει ένας οργανωσιακός σύμβουλος) πρέπει να τις κλείσει ο πελάτης στο παρόν. Αν αντιμετωπιστούν με τον κατάλληλο τρόπο, οι μισοτελειωμένες υποθέσεις δεν θα επιδράσουν ξανά ή θα επιδρούν πολύ λιγότερο στην καθημερινή ζωή του πελάτη. Επικέντρωση στο παρόν σημαίνει ότι αποκτώ επίγνωση των κινήσεων, της φωνής, της αναπνοής, των αισθήσεών, των συναισθημάτων και των σκέψεών μου.

Στην επόμενη ανάρτηση θα κλείσουμε τον κύκλο των τριών αναρτήσεων για τον ορθό λόγο! Μείνετε συντονισμένοι…

Αααα και καλά Χριστούγεννα σε όλους!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails